Magazyn optymalny do prowadzenia dark store – jak i gdzie go szukać?

Sprzedaż e-commerce rośnie w Polsce z roku na rok, a klienci są coraz bardziej przekonani do zakupu przez Internet niemal wszystkich kategorii produktów. Dla merchantów pojawia się jednak ważne wyzwanie: jak przyspieszyć dostawy i obniżyć koszty operacyjne? Odpowiedzią może być tzw. dark store. Zobacz, co to jest i jak wybrać magazyn dla e-commerce do jego prowadzenia.

Dark store – co to jest? Czyli jak dostarczyć towar do klienta nawet w kilkanaście minut

Dark store to, tłumacząc na polski, „ciemny sklep”. Nie chodzi bynajmniej o dostęp do światła, ale o to, że taki punkt nie jest dostępny dla klientów stacjonarnych. Pod tym pojęciem kryje się raczej niewielki magazyn dla e-commerce, który ma obsłużyć klientów na tzw. ostatniej mili.

Jego sposób funkcjonowania jest jednak nieco inny niż tradycyjnej hali magazynowej. Tu zazwyczaj kompletacja towaru odbywa się na bieżąco – nawet natychmiast po otrzymaniu zamówienia. W efekcie przesyłka może dotrzeć do klienta nawet w ciągu kilkunastu minut od zakupu.

Tak ekspresową formę dostawy zapewniają klientom obecnie m.in. sieci sklepów typu convenience (w tym przypadku można mówić o tzw. magazynie dark store grocery), ale również merchanci z innych branż. W czasach, gdy kupujący oczekują błyskawicznych dostaw – każdy towar warto zaoferować „na już”. Prowadzenie dark store to umożliwia.

Co daje prowadzenie dark store?

Dark store to stosunkowo nowa koncepcja na polskim rynku. A zatem wprowadzenie tego pomysłu w dla swojego biznesu może być sposobem na szybkie podniesienie konkurencyjności. To jednak nie wszystko. Prowadzenie dark store pozwala na:

  • ekspresową dostawę towarów – a co za tym idzie, na zwiększenie satysfakcji klienta ze współpracy z Twoim biznesem;
  • efektywniejszą kompletację zamówień – pod warunkiem, że magazyn e-commerce wykorzystywany w tym procesie jest odpowiednio dostosowany pod kątem infrastruktury (chodzi np. o obecność technologii pick to light);
  • optymalizację kosztów operacyjnych – zwłaszcza w porównaniu do prowadzenia tradycyjnego sklepu lub łączenia obu funkcji (magazynu dla e-sklepu i sprzedaży stacjonarnej) w jednym obiekcie;
  • większą elastyczność operacyjnądark stores mogą działać w jasno wytyczonych godzinach lub w systemie 24/7; ten drugi model może sprawdzić się zwłaszcza w branżach, w których klienci wykazują zapotrzebowanie na towary o nietypowych porach.

To tylko wybrane powody, dla których merchanci z coraz większym zainteresowaniem przyglądają się koncepcji dark stores i szukają magazynów e-commerce z myślą o takiej funkcji.

Magazyn e-commerce pod dark store
W dark store towary są najczęściej wyjęte z opakowań zbiorczych – gotowe do błyskawicznej kompletacji zamówień.

Jakie wymagania powinien spełniać magazyn e-commerce pod dark store?

Magazyn e-commerce pod dark store różni się od klasycznego obiektu wynajmowanego z myślą o dystrybucji produktów na skalę ogólnokrajową. Należy go potraktować jako punkt szybkiego dotarcia do klienta na „ostatniej mili”, a to oznacza nieco inne wyzwania.

Zobacz też: Magazyn wysokiego składowania – co go charakteryzuje i ile kosztuje wynajem hali wysokiego składu?

Lokalizacja dark store – wybierz świadomie

Najważniejsza różnica dotyczy lokalizacji dark store. W przypadku takiego obiektu położenie w dużym centrum na obrzeżach miasta to nie zaleta, a poważna przeszkoda. Dark stores są tworzone blisko klienta końcowego. Dlatego warto poszukać magazynu e-commerce, który znajduje się:

  • blisko dużych skupisk ludzkich – np. w pobliżu osiedli mieszkaniowych, w centrach miast lub w sercu wysoko zurbanizowanej dzielnicy; dark store powinien się znaleźć jak najbliżej potencjalnych klientów, którzy dokonują zakupów online;
  • w miejscu zapewniającym łatwą dostępność komunikacyjną – kurierzy pracujący dla dark store będą przemieszczać się do zamawiającego np. na rowerach, skuterach czy hulajnogach, dlatego musi się im być łatwo poruszać tymi pojazdami w otoczeniu magazynu e-commerce;
  • w obiekcie, który zapewnia możliwość szybkiego załadunku i rozładunku towaru – potrzebna jest przestrzeń do zaparkowania ciężarówek, które na bieżąco będą dowoziły produkty, aby były one łatwo dostępne w sprzedaży.

Sprawdź również: Magazyn e-commerce – jak go wybrać i w jaki sposób zaaranżować magazyn sklepu internetowego?

Nowoczesny magazyn e-commerce pod dark store

Lokalizacja jest najważniejszym czynnikiem przy wyborze miejsca na dark store, ale nie jedynym. Zwróć także uwagę na infrastrukturę oraz wyposażenie obiektu pod tego typu magazyn. Istotne będą:

  • optymalna powierzchnia – nie musi być bardzo duża; zazwyczaj wystarcza ok. 200-350 m2;
  • układ dostosowany do szybkiej kompletacji zamówień na bieżąco – chodzi m.in. o przemyślane rozmieszczenie regałów oraz alejek;
  • dostępność do nowoczesnych technologii – chociaż podstawą będzie system zarządzania WMS, ważna jest też obecność lub możliwość wdrożenia funkcji pick-to-light i podobnych.

Jak zatem widzisz, znalezienie odpowiedniego miejsca na dark store może stanowić wyzwanie. Jak mu sprostać? Dobrym rozwiązaniem może być skorzystanie naszego wsparcia – w Platis specjalizujemy się w znajdowaniu hal i magazynów optymalnie dopasowanych do potrzeb naszych klientów z całej Polski. 

Szybko znajdziemy magazyn e-commerce w lokalizacji o wysokim potencjale biznesowym, który spełnia również wymogi techniczne dla sprzedaży on-line. Skontaktuj się z nami, aby uzyskać więcej informacji, zapraszamy!

Wózek zakupowy stojący na klawiaturze laptopa w koncepcji Dark store

Znajdziemy dla Ciebie obiekt, który pozwoli Twojej firmie rozwinąć skrzydła!
Obsługa od A do Z – od wyboru oferty, przez formalności, po odbiór kluczy. Sprawnie i opłacalnie!
Porozmawiaj z naszym ekspertem.

Kontakt

Copyrights © Platis 2025 | Realizacja agencjaecho.pl | Polityka prywatności